måndag 26 augusti 2013

Om frihet, öppenhet och integritet.

I vanliga fall är jag en av de där personerna som tror på männskligheten, visst de flesta v oss är själviska idioter somaldrig åstadkomemr någonting men det finns tillräckligt många goda och driftiga människor där ute för att världen stadigt, om kanske inte snabbt, blir en bättre plats. Idag så ska jag diskutera motsatsen dock.
Jag läste nyss en artikel som handlade om demokratins tillbaka gång efter 9/11 2001,, vi är alla bekanta med fenomenen, ökad övervakning, ökad polis och militar auktiritet, minskad in syn i det offentliga. Frihet öppenhet och integritet, har mer eller midnre bara blivit ord.
Men jag tror inte den 11 september är den huvudsakliga anlednignen. Jag tror att det började tidigare än så. I och med federalisering (vilket jag i och för sig är för) så har väldigt mycket makt placerats i händerna på väldigt få människor, det verkliga faktumet att det är folkets makt som ledarna utövar är något som ledarna kansek minns men folket har glömt, visst ordet demokrati finsn där men folk tar det för givet, de ser itne att de måste försvara sin demokrati mot de egna makthavarna. Inte med våld utan genom att ställa sig upp och göra sin röst hörd.
Jag fick för ett tag sedan i ett mindre föreningssammanhang höra följande påstående när jag opponerade mig mot maktcentralisering, "Ja men det är ju ändå folkvalda som har den".
Jag skulle säga att det är det problemet som finns på en större skala med. Våra maktfördelnigns principer och grundlagar finns inte för att hålla oärliga männsikor borta från makten. Om oärliga männsikor komemr till makten har vi redan så stora problem att det inte kommer göra mycket för att hidnra dem. Nej det handlar om att hälla ärliga männsikor ärliga. Att inte fresta våra makthavare med den där hala backen mot maktmisbruk.
Det här problemet är inte tolv år gammalt det är like gammalt som demokratin, det är vad som tog livet av den rommerska republiken. En consul tog en mandatperiod mer än han fick och man viftade bort det med "Ja men han är ju ändå folkvald" mellan femtio och hundra år senare så hade senaten inte längre någon makt och consulerna kallade sig kejsare.
Varför har vi itne sett det tidigare under dne här omgången av demokrati, jo för vi har haft konflikter som har hållt oss ärliga. Det flesta v avärldens demokratier växtre frma under nittonhundra talet, och nästan så snart de kommit till så slängdes vi in i kalla kriget, demokratierna behövde bara titta över järnridåns grns för att se vad som hände om man fuskade med frihet, öppenhet och integritet. Och dessa begrepp blev vad man samlades runt. Man kunde inte låta de glida för de var åtmindstånde enligt demokratierna själva vad som skillde dem från fienden.
Sen föll muren och kommunitblocket strax efter, och demokratier upprättades i de forna öststaterna, ja det gick itne snabbt och det gick inte smidigt men det hände. Visst det är fortfarande långt från perfekt i många av de här länderna, men de är på väg i rätt riktning. I väst är vi påväg mot den motsatta riktningen, det östblock som vi en gång i tiden projicerade vår rädsla för ett övervaknings samhälle i fanns inte längre och välden blev mcyket mer av en gråskala. Vilket den så klart egentlgien alltid hade varit. Men bara för att våra fiender inte längre svär vid det kommunistiska manifestet och pratar om enighet istället för frihet, ordning istället för öppenhet och säkerhet istället för integritet betyder inte att de här orden blvit mindre viktiga eller att resultaten av att låta sig glida över i de idealen som det gamla östblocket stod för har blivit mindre katastrofalt.
Någonstans längs vägen verkar det större delen av mäsnkligheten ha tappat sin tro på en perfekt framtid. Och om vi inte hittar tillbaka till det hoppet så kommer vi förlora möjligheten.

På ett totalt orelaterat ämne så finns det en möjlighet att det här blir det sista inlägget någonsin på den här bloggen, jag överväger att skapa  en engelskspråkig blogg för motsvarande ämnen som den här bloggen tar upp, mest för att kunna öka mängden personer som läser den. Jag har itne riktigt bestämt mig ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar